Personalisering en Mode

Wat is het toch vervelend als je een hele dag de stad hebt door gestruind om een mooie jurk te vinden voor vanavond, en je ziet dat minstens twee mensen hetzelfde jurkje dragen! Dat kan toch niet… je wil er uitspringen, je eigen uitstraling hebben zonder dat ook maar iemand hetzelfde heeft. Het liefst zou je zelf iets ontwerpen maar zo handig ben je helaas niet. Wat moet je dan? De trend van dit moment is Personalering. Op steeds meer manieren is het mogelijk je eigen draai aan producten te geven, dus ook op modegebied.

Personalisering is een trend waar de Adformatie in 2002 al over schreef. “Het is belangrijk dat fabrikanten zich richten op de behoeften en wensen van de individuele consumenten. Verschillende producten produceren die gericht zijn op specifieke klantsegmenten.” Schrijven zij. Maar ondanks dat zijn de geluiden uit het artikel “Het gevaar van merkfragmentatie” niet erg positief. Het nadeel van personaliseren wordt al snel benadrukt, want het personaliseren van producten zou betekenen dat er veel verschillende producten op de markt moeten komen en bijvoorbeeld de reclame-uitingen op één segment zal moeten worden afgestemd. Het klinkt inderdaad in eerste instantie als een nadeel, maar het is nu al een aantal jaar een trend die zijn kracht heeft bewezen. Denk bijvoorbeeld aan je Netflix account dat zichzelf aan jou voorkeur aanpast en je films of series kan aanbevelen die bij je passen.

Op verschillende markten wordt de trend toegepast denk bijvoorbeeld aan het nieuwe automodel Cactus van Citroën of een trend in de patisserie, 3D-bonbons. De 3D-bonbons worden gemaakt aan de hand van een 3D-printer die chocolade als “inkt” gebruikt. De 3D-printer is een product dat goed bij de trend Personalisering past. Dat de 3D-printer in opkomst is dat is zeker, maar we zijn nog aan het ontdekken wat er allemaal mee kan. Op modegebied hebben ze de 3D-printer ook al ontdekt, meldt de Telegraaf. Dit zijn twee creaties die uitgeprint zijn met de 3D-printer:

Op dit moment zijn de 3D-printers vrij prijzig maar ondanks dat komen er wel steeds meer betaalbare varianten op de markt. Tot die tijd zijn er nog andere opties om je kleding te personaliseren. Een ander fenomeen dat bij personalisering en mode past is “Do it yourself.” Vooral op de Social Media als Pinterest en Youtube zie je dit voorbij komen. Er wordt een tutorial (instructie filmpje) gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe je zelf bijvoorbeeld een kledingstuk kunt pimpen of aanpassen naar je eigen smaak. Verder zien we vaak dat er aan reeks foto’s achterelkaar worden geplaatst om zo stap voor stap te zien hoe je het zelf kunt doen. Je kunt via Pinterest dan zoeken op DIY Fashion. Een leuke tutorial over het zelf bewerken van je broek vind je hier onder.


De modemerken kunnen natuurlijk niet achterblijven als het om personaliseren gaat. Een aantal merken spelen al een tijdje op de zelfcreërende wens van de consumenten in, maar veel nog niet. In de schoenenwereld is Nike als eerste begonnen met het de consumenten zelf laten bepalen van de kleursamenstelling van de schoen. Later kwam de keuze mogelijkheid in verschillende type stof erbij en werd het speciale aanbod over alle landen waar Nike gevestigd is verspreid. Het werd steeds populairder.

Adidas kreeg het nieuwe personaliseren van de schoenen ook in de gaten en heeft haar eigen Me Adidas service beschikbaar van 2005. Nike en Adidas zijn de concurrenten die het opnemen tegen elkaar als het over de slimme, bindende en vernieuwde techniek van personalisering gaat. Zij maken beide gebruik van deze marketing zet om klanten aan hun te binden. Op de site Soccercleats beschrijven acht schrijvers van de website hun ervaring met Nike Id of Mi Adidas en waarom zij een voorkeur hebben voor het ene of het andere systeem.

Door de laatste ontwikkeling is Adidas misschien toch aan de winnende hand… Het model ZX FLUX waarop het mogelijk is elk design te printen opent daarmee de deuren naar het onbegrensd customizen van de schoenen. Het model heeft zelfs een eigen app, die #MiZXFLUX heet, voor op Android en Apple smartphones. Je kunt van alles wat je wilt een foto maken en het design plaatsen op je schoenen. De foto wat in of uit zomen, draaien en precies plaatsen zoals jij wilt. Je ziet precies hoe de schoenen er uitkomen te zien met de 3D voorstelling van 380o. Via de Adidas website of de app.

Personalisering is een opkomende trend, nog niet alle mogelijkheden die hier bij komen kijken zijn bekend. En hoe ze daadwerkelijk toe te passen zijn. Er zitten verschillende voor- en nadelen aan de trend voor zowel de consumenten als de marketeers die zorgvuldig bekeken moeten worden. Zodat de trend op een zo goed mogelijke manier kan worden toegepast als marketinginstrument.

Op het gebied van mode denk ik dat de trend zich zal uitbreiden naar bijvoorbeeld het zelf uploaden van designs voor op shirts of een eigen kleursamenstelling kiezen per artikel. Als ik even me gedachte laat varen denk ik aan een winkel waar je met een wit shirt begint, je kiest je maat, de lengte en het model. Dan loop je langs verschillende tafels, bij de ene kunt je een kleur toevoegen bij de ander een design of versiering. Met veel verschillende keuzes zodat ieder artikel uniek zal zijn. Dat zou eventueel ook op een internetomgeving plaats kunnen vinden.

Wat denken jullie dat deze trend nog kan bieden op het gebied van mode? Of een ander gebied dat bij deze trend past? Laat het me weten in een reactie hieronder!

Plaats een reactie